Areena hanskaan -projekti

Tervehdys!
Tässä yksi Hearthstoneen hurahtanut päätti, että hommaan voisi panostaa hieman enemmänkin. Koska tilillä ei piisaa katetta, eikä muutenkaan suuri rahallinen panostus peliin innosta, korttejakaan ei ole vielä päässyt kertymään. Ranked ei meikäläisen kohdalla ole tästä syystä vielä ottanut tuulta alleen, vaikka eihän siellä pärjääminen välttämättä niin harvinaisia kortteja vaadikaan. Ja vielä hyvän päälle TGT toi craftaamiseen sen verran lisäurakkaa, että meikäläisen suuntana on jatkossa areena.

Jotta pelikulta ei loppuisi koko ajan, pitäisi omaa areenapelaamista alkaa kehittämään. Siitäpä johdosta tämä ketjunavauskin. Lähtötaso ei vielä päätä huimaa, sillä voittoprosentti huitelee siellä 57-58% tietämillä eli keskimäärin areenasta irtoaa se 4 voittoa. Edes yhtään 11 voiton koitosta ei ole vielä sattunut, puhumattakaan päätyyn saakka menemisestä. Alla vielä kuvaa elokuun alusta lähtien, jolloin pistin track-o-botin toimimaan.

Totta kai olisi kiva päästä suoraan infiniittiseksi areenapelaajaksi, mutta hyvä välietappi lienee 63 voittoprosentti eli n. 5 voiton raja, jolloin dailyt mukaan laskien rahat pitäisi riittää yhteen runiin päivässä. Siispä hyviä vinkkejä otetaan siis vastaan. Tarkoituksena olisi heitellä tänne itseä mietityttäviä tilanteita, joten jos tänne eksyy areenaguruja, niin kumarrellen otetaan oppia vastaan. Tilillä on nyt 260 kultaa, joten katsotaan miten äijän käy.

Pari runia takana. 4-3 mage ja 8-3 paladin. Jälkimmäisestä tapauksesta tuli napattua pari screenshottiakin itseäni pohdituttaneista tilanteista.

Ekassa tilanteessa tuli mahdollisuutta ottaa tilanne heikohkon alkupelin jälkeen takaisin haltuun. Päädyin pelaamaan Coghammerin, lyömään sillä Sun Clerikkiä ja heittämään raptorin kehiin. Seuraavalla vuorolla saisin lihavan Warlordin pöytään. Olisikohan tässä edes ollut vaihtoehtoista linjaa?

Toinen tapaus aiheuttaakin mulle jatkuvasti päänvaivaa. Roguella, kun tuppaa olemaan turhan vahva alkupeli. Nyt hän on pelannut Buccaneerin ja mulla riittää pohdittavaa, että pitäiskö tässä kohdin coinata Annoy vai ei. Kuvan ulkopuolelta kerrottakoon, että pakassa oli 4 kolmen manan ja yhteensä 6 kahden manan minionia. Itselle mikään vaihtoehto ei oikein tunnu mukavalta…

Ensimmäinen virstanpylväs areenalla tuli saavutettua eilen. Aloitin Warlock-runin ristiriitaisin mielin, sillä kyseinen classi on ollut aina meikäläiselle se heikoin. Draftikaan ei tuntunut mitenkään erikoisen makealta. Näistä huolimatta sieltä lopulta pamahti 12-1 tauluun ja ensimmäinen päätyyn asti viety areena. Deckki vielä alla.

Vieläkin vähän ihmetyttää, että mikä pakassa oli noin hyvää. Itse keksin kolme syytä:

  1. Pakan matala manacurve. Vain yhdessä pelissä kolmestatoista taisi käydä niin, että en saanut korttia pelattua 3 turnilla. Muutoin manacrystallit tuli käytettyä tehokkaasti. Useasti pääsin myös tiputtamaan ykkösdropin. Heropowerin ansiosta käsi myöskään päässyt ehtymään halvoista korteista huolimatta.

  2. Mikään minion ei ole sinällään huono. Jotkut tilannekohtaisia, mutta kaikille löytyi paikkansa. Pakasta löytyy myös laajalla kirjolla vastauksia siihen mitä vastaan tulla voi. Jälleen heropower oli suuressa roolissa, sillä tarvitsemiani kortteja tuntui aina tarpeen vaatiessa löytyvän.

Kaksi ensimmäistä kohtaa oikeastaan takasi sen, että pystyin taistelemaan pöydästä. En ottanut oikeastaan juurikaan vahinkoa naamaan, joka mahdollisti heropowerin jatkuvan käytön.

  1. RNG-jumala oli pitkälti suosiollinen. Voitin joustit, knife juggleri napsutteli sinne minne piti (viimeisessä 8/9:stä osui kohteeseen), bane of doomista tuli lähes aina iso droppi, mad bombber säästi omat minionit ja jne. Ilmeisesti kellariin rakennettu 5 metrinen uhrialttari alkaa vihdoin toimimaan.

Ei muuta kuin takaisin areenan pariin…

Päivän puzzle. Tässä oli yksi kiperä tilanne 10-3 menneestä magerunista. Taustatietona mainittakoon, että pakka oli hyvin controllipainoitteinen eli käytännössä voitin kaikki pitkäksi venyneet pelit.

Eli tässä linkki kuvaan.

Siispä miten edetään? Itse mietin pitkään ja lopulta coinasin molemmat flamecannonit. Paperilla jälkikäteen mietittynä paras ratkaisu oli ollut Yetin coinaaminen, jolloin flamecannoneista olisi todennäköisesti saanut enemmän irti seuraavalla turnilla. Eriäviä mielipiteitä?

Edit. Isojen setien kanssa neuvoteltuani päädyinkin takaisin siihen, että tein tuossa alunperin oikean ratkaisun. Kolmesta syystä:

  • Controllipakalla en halua ottaa liikaa damaa naamaan. Yetin pelaamalla näin tapahtuisi suurella todennäköisyydellä.

  • Palalla on useasti neljän manan slotissa paljon muita kuin minioneja, joten yetin pelaamalla tarjoan mahdollisuutta pelata Truesilveriä tai blessing of kingsiä mukavasti oikeaan curveen. Tyhjäämällä pöydän, voi pala joutua takemään epäoptimaalisemman ratkaisun.

  • Pelaamalla Yetin turn 4:lla, on vitosturnista ainakin mukavampi pelata Spellslinger + hero power -combo, jos pakasta ei nouse tarpeellisia apuja.

Jälleen ollaan jännän äärellä. Kyseessä melko matalan curven (14 korttia maksoi manan tai kaksi) pakka, josta puuttuvat varmat isot dropit (Pakassa kyllä frostwolf warlord, kvaldir raider ja drakonid crusher). Pakka ei sentään ole puhdasta aggroa, mutta homma olisi hyvä olla kontrollissa alusta saakka, jotta voitosta olisi toivoa.

Eli jälleen kuva tilanteesta.

Päädyin pitkän mietinnän jälkeen vain napsauttamaan armoria, jotta pääsisin seuraavalla vuorolla käyttämään Pyromancer, coin ja cleave -kombinaatiota tyhjäämään pöytää. Näin priestille ei olisi jäänyt mahkuja nostaa korttia.

Nyt kun tarkemmin ajattelee, oli ajatus kohtuullisen huono. Priestiltä voi löytyä Velen, hän voi pelata PW:shield + heal nostaen kaksi korttia tai kenties tiputtaa vain 3/4 bodyn pöytään, jolloin peli riippuu paljon Cleaven RNG:stä. Yksi hyvä nelosslotin kortti häneltä seuraavalla vuorolla ja olen jo auttamatta jäljessä.

Jotenkin parhaaki vaihtoehdoksi tuntuu jäävän Cleaven käyttö. Pöytään jää 1/1, mutta jos priest päättää sen healata, pääsen tiputtamaan suuremman minionin pöytään. Jos Priest pelaa siihen velenin, pääsen heittämään seuraavalla vuorolla saboteurin, joka estää clerikin healauksen ja pääsen kenties tradeemaan sen pois. Saboteur on vielä neljän attackin minion, joten shadow wordit ovat itsessään voimattomia.

Kuukausi projektia takanapäin. Olen ehtinyt pelailemaan reippaasti vähemmän kuin olisin halunnut, mutta aika ei näin perheellisenä ja työssäkäyvänä tunnu oikein riittävän alkuunkaan. Positiivista on kuitenkin se, että tulokset on parantuneet, jos näin 17 runin jälkeen on mahdollista sanoa.

Viiden voiton raja on siis ainakin tällä hetkellä puhki. Dailyt suorittaen rahaakin on kertynyt sen verran sukan varteen, että pääsin availemaan yhden siiven Blackrockista. Tulokset ovat siis positiivisia, mutta touhu on alkanut viime päivinä hieman puuduttamaan. Kenties meikäläinenkin yrittää vaihtelun vuoksi pelailla loppukuusta enemmän rankedia rewardeja silmällä pitäen.

Moikka! Tää threadi on todella siisti ja itsellekkin todella ajankohtainen. Todennu, että ladderia on hyvä alkaa vääntämään vasta kun on tarpeeksi suuri arsenaali kortteja kasassa. Siistiä nähä kuinka paljon kehitystä on tullut. Suurta plussaa vielä screenshoteista ja niiden analysoinnista. Jatkahan ihmeessä postailua!

-Tutzi

Comeback areenalle on jälleen tehty. Jotenkin pääsin kyllästymään areenan pelaamiseen ja flamewakerin avaamisen myötä päätin kokeilla mihin rahkeet riittivät rankedissa. Marras- ja joulukuu menivätkin sitten sen parissa, laihoin tuloksin. Tänään napsahtikin sitten hs uran toinen 12-voittonen, kun meikän controlpriest painoi päätyyn saakka. Harmittavasti matkaan mahtui yksi ryppy eli 11-0 tilanteessa hävitty roguematsi.

Tässä pakka:

Toisin kuin aiemman warlockpakan kanssa, tällä kertaa iski voittoisa tunne jo parin ottelun jälkeen. Tässä havaintoja:

  1. Pakka oli “helppo” pelata. Kun pakkaa katselee, niin on vaikea keksiä vastusta, joka selviäisi pidemmälle. Kyseessä on siis controllipakka, jossa voi luottaa siihen, että selviämällä voittaa. Lähes kolmannes pakasta on removalia ja priestin heropowerikin toimii mukavasti pelien pitkittäjänä. Helppo tulee siis siitä, että pelisuunnitelma oli jatkuvasti selvillä eli mietin miten parhaiten nollata vastustajan pöydänpuolisko. Itse, kun teen usein virheitä siirtyessäni iskemään naamaa pöydän kontrolloinnin sijaan. Aloitan joko liian aikaisin tai liian myöhään.
  2. Vastaan tuli monta pakkaa, jotka saivat huonon startin. Hävisin esimerkiksi tuon ainoan ottelun roguelle, joka sai boardin heti haltuun ja onnistui tekemään jo ekoilla turneilla liikaa damaa sisään, jotta olisin päässyt peliin mukaan. Muutenkin tuntui, että aggrodeckkejä ei juuri näkynyt. Paladinitkaan eivät taineet tiputtaa yhtään minibottia turnilla kaksi.
  3. Museon kuraattori, entomb ja mind control toimivat mahtavasti controllideckissä. Kuraattori tarjosi meikälle kolme kertaa Sylvanaksen ja kaksi viimeistä nakersivat hienosti vastustajan peliä, jos tämä löi yhtään isompaa lappua pöytään. Mind Controllista puheen ollen, kannattaa hyökätä ennen Djinnillä, kun käytät mind controllia. Se varastettu minioni nimittäin tulkitaan omaksi, jolloin Djinn ei voi enää hyökätä.

Ei muuta kuin uusia verkkoja vesille.

En huomannutkaan edellisessä postauksessa kiittää Tutzia kannustuksesta :slight_smile:. Yritän kovasti palata areenan pariin ja saada tännekin jotain kirjoiteltua.

Takana on 7-3 mageareena. Tilanne oli vasta 7-2, kunnes lapset saivat hetkeksi puhelimen ja käynnistyessä tuli vain ilmoitus hävitystä areenamatsista. Eli pakkana midrange-controlli välimaastoon osuva tapaus. Sea Giant ja North Sea Kraken löytyvät isoina uhkina ja pakassa myös paljon poistokortteja ja aoe:ta.

Tilanne 1.

Tässä hyvä tilanne myös siitä, missä menen itse usein metsään magella pelatessani. Ryhdyn kalastelemaan täydellistä flamestrikeä ja jäänkin itse jalkoihin. Tilanne kuitenkin näyttää taas hyvältä, vaikka druidilla pöytää onkin. Minulla kädessä taunttia ja clearia, kun taas druidilla kortit alkavat käydä vähiin. Jotain pitäisi kuitenkin tehdä, sillä druidilla on damagepotentiaalia varsinkin savage roarin kanssa.

Menin tietenkin pelin tuoksinassa hakemaan kikkailulinjaa eli heitin blizzardin ja hyökkäsin tiikerillä naamaan. Ajatuksena oli saada seuraavalla vuorolla hyvä flamestrike. Tämä olisi erinomainen tyyli, jos druidilta tulisi kaksi pientä korttia kutosvuorolla. Muissa tapauksissa joudun tilanteeseen, jossa päädyn putsaamaan pöydän ja druidi saa aloitteen.

Jälkikäteen mietittynä tässä olisi paikka lyödä jätti pöytään ja tappaa tiikerillä Worgen. Druidi joutuu vaikean paikan eteen, jos haluaa poistaa molemmat kortit. Maksimissaan druidi saisi pöydälle pienen minionin, jolloin itse saisin tempoa reilusti takaisin. Ainoa ongelma lienee se, että omasta kädestäkään ei löydy kuin pieniä tapauksia. Tosin nostojen kautta ja spelleillä omiani suojellen peli näyttäisi minulle kääntyvän.

Blizzardlinjaukseni mielestäni oli suurin syy miksi kyseinen ottelu päättyi lopulta tappioon.

Tilanne 2.

Tässä on mielestäni taas tilanne siitä, kun Blizzard toimii. Tilanteessa Conjureriani uhkaa pieni, mutta pippurinen, Cobra. Kädestä löytyy jälleen laaja skaala poistospellejä. Ja tilanteen vuoksi mainittakoon, että Shamaanilla on käytössään Doomhammer. Mielestäni kädestä ei pitäisi myöskään löytyä poistospellejä, sillä vastustajalla olisi jo ollut hetkensä niiden käyttöön.

Varmaa mielestäni on, että Conjurer menee naamaan. Minionien pelaaminen tässä kohtaa ei ole täysin poissuljettua, mutta Cobran hyökättyä ja doomhammerin laulettua tilanne lienisi pahempi kuin nyt. Flamelance + Mechwarper suojelisi tietysti conjuredia, mutta jostain syystä pitäisin tulikepin vielä kädessä, sillä se on ensi turnilla luotettavampi minionin poistaja kuin BGH. Siispä päädyin Blizzard + pingiin. Uskoin siihen, että Conjurer pystyy tällä tavoin tekemään ainakin sen 18 damagea.

Edit.
Irc-keskustelujen myötä päädyin tilanteessa kaksi itsekin siihen, että parempi peli olisi ollut heittää flame lance Cobraan. BGH olisi edelleen toiminut isojen poistossa ja blizzardi lancea parempana korttina olisi vielä jäänyt käyttöön.

Väliaikatilannetta. Edelleen huidellaan siellä viiden voiton tuntumassa. Huolestuttavinta on kahden voiton suuri osuus runeista. Osasyynä lienee meikäläiseen valitettavan helposti iskevä draftauskrapula. Tällä tarkoitan sitä tasapaksua deckkiä, jossa ei mitään mieleenpainuvaa. Sitä haluaisi vain nopeasti hakata pelit alta uuden yrityksen tieltä, jolloin se yksi tai kaksi ajatuksella otettavaa voittoa jää helposti hakematta.

Tammikuu ummessa ja keskimääräisissä voitoissa jäätiin jälleen viiden tietämiin. Kehitys tuntuukin jumittuneen tuon luvun tietämiin, joten jotakin pitäisi muuttaa. Täten päädyin syynäilemään omaa statistiikkaani ja eksyinpä parille hyvälle sivullekin. Toisessa on classikohtaista tietoa ja toisessa 12 voittoon päätyneitä runeja. Näistä kaikesta sain pääteltyä seuraavaa:

  1. Classia ei enää valita fiiliksen pohjalta. Parhaiten minulla on mennyt Mage, Paladin ja Warlock -kombinaatiolla, joten pyrin valitsemaan aina jonkun noista. Hunterin jätän täysin rauhaan, vaikka se ei ole ilmeisesti huonoin, mutta sillä oli ainakin jälkimmäisen sivuston mukaan tammikuussa vähiten päätyyn asti vietyjä runeja.

  2. Roguessa piilee potentiaalia. Minulla tuo class sijaitsee menestyksen perusteella asetetun listan toiseksi viimeisenä, kun taas noiden sivustojen mukaan se olisi parhaiten menestyvä areenaluokka. Sillä oli myös eniten 12-voiton runeja tammikuussa. Kokemukseni mukaan Rogue on kuitenkin se polarisoitunein luokka eli sen pelaaminen vaatii taitoa. Siispä tarkoitus olisi tutkia hieman onnistuneita drafteja ja katsella muutamia parempien pelaajien tekemiä videoita.

  3. Keskityn. Ajattelen vuoron läpi ennen kuin teen ensimmäistäkään siirtoa. Muutamakin typerä virhe maksoi useammankin voiton viime kuussa.

Kuukausi ei lähtenyt ihan odotetusti käyntiin. 4 voiton rogue- ja 5 voiton paladinruni takana. Kummastakin jäi jälkitunnelmaksi se, että pari voittoa olisi vielä pystynyt puristamaan. Tässä taas pari tilannetta jälkimmäisestä:

Tilanne 1.

Kädessä näkyykin jo meikäläisen isot kortit poislukien Guardian of Kings ja Illidan. Ainoana puolustuksena pakassa on jäljellä yksi coghammer ja Guardianin heali. Kysymyksenä onkin, että kannattaako tässä kohtaa enää treidata vai painanko mieluummin hammerilla pelkän valiantin pois ja menen muilla naamaan.

Ensimmäinen vaihtoehto onnistuu madder bomberin avustuksella jättäen meikäläiselle 5/4 bodyn pöydälle. Ilman evisceratea, assasinatea tai buffattua asetta rogue ei pysty pöytää tyhjäämään. Fiiliksenä on, että kädessä noita kortteja ei hänellä ole. Siispä saisin aloitteen ja seuraavalla vuorolla tiikeri + minibotin pöytään.

Toista vaihtoehtoa puoltaa kenties se, että Roguen kaivaessa pari isompaa droppia seuraavilla turneilla, en pystyisi enää niitä poistamaan. Toisaalta tämä linja sisältää myös selkeästi enemmän riskejä, sillä esimerkiksi assassin blade tai eviscerate tekisivät ikävää tuhoa ja rogue puolestaan laittaisi minut selkä seinää vasten. Ja vaikka pelaisin tiikerin tai Wobblingin olisi seuraavalla vuorolla todennäköisesti edessä RNG-jumalten rukoilu, jotta Mad Bomber heittelisi räjähteensä oikeaan suuntaan.

Siispä ensimmäinen vaihtoehto vaikuttaa parhaalta? Olisiko kolmatta?

Tilanne 2.

Mielestäni ainoa järkevä peli tässä kohtaa on niitata Mad Scientist ja pelata kilpi takaisin argent protectorilla. Tämä mahdollisesta mirrorista huolimatta takaisi seuraavalla vuorolla mahdollisuuten lyödä Yeti pöytään. Mielestäni se myös pakottaa magea hankalampaan tilanteeseen varsinkin, jos secret ei ole mirror.

Oisin varmaan tuossa ykköscasessa ajanut Valiantin pois aseella ja muilla mennyt päähän. Sitten pelannut tuohon Regentin ja Minibotin tai käyttänyt hero poweria. Vastustaja joutuu seuraavalla vuorolla ajamaan jonkun 3 powerin miehen pois ja sen louhen saa sitten ajettua seuraavalla vuorolla piiloon. Tällä saa enemmän lämää päähän, mutta tää toki backfirettää pahasti, jos vastustajan kädestä löytyy joku tauntteri.

Ircin puolellakin oltiin tuon naamaan hyppimisen kannalla. Kun itsekin asiaa uudelleen mietin, niin ei tuossa kannata lähteä enää koko pöytää tyhjäämään. Ainakaan, jos tahdon voittaa. Lähtisin kuitenkin mieluummin pelaamaan hiukan rng-pitoisempaa linjaa eli tiikeri pöytään ja valiant pois. Lohikäärme poistaa uldamanin, jolloin pääsisin koettamaan onnea Madder Bomberin kanssa. Tällöin voisin pelata vielä samaan vuoroon minibotin.

Häviän kuitenkin melko varmasti, jos Rogue pelaa jotain isompaa. Siispä kannattaa valita tuo aggressiivisempi linja.

Itsellänikin on menossa ketjun otsikon kaltainen projekti, ja mukava nähdä että täällä on taistelutovereita. Hearthstonea olen pelaillut viime syksystä lähtien säännöllisen epäsäännöllisesti, eli mikään kokenut pelaaja en todellakaan ole. Pelaan sekä rankedia että areenaa, koska ne ovat toisilleen mukavaa vaihtelua. Viime aikoina pelaaminen on enemmän ehkä areenaan päin kallistunut.

Katselen paljon myös streamaajia ja yritän oppia heiltä lisää. Esimerkiksi Trumpin (youtube.com/user/TrumpSC)
streamista ja koostevideoista oppii paljon, kun kaveri selostaa pelaamisen ohella. Jos tuntuu että korttien pickailusta ei ole hajuakaan, kannattaa katsoa esim. kaverin iDraft-sarjan videoita, joissa pisteytetään kortteja ja perustellaan valinnat (youtube.com/watch?v=GWpMIP6s41g)

Tästä ketjusta sain myös vinkin Track-o-Botin käyttöön, ja se on ollut käytössä kuukauden verran, joten kovin suuri ja edustava otos ei vielä siihen ole tallentunut. Kolmen areenapelin päiväkeskiarvolla on suunnilleen menty, ja 77 peliä/9 runia on otoksen suuruus. Areenan osalta statistiikka näyttää tältä:

Veikkaanpa että pieni otos vääristää tilastoa hieman edullisempaan suuntaan, ei muuta kuin lisää pelejä niin katsotaan miten käy.

Sain juuri äsken vedettyä ensimmäisen 12 voiton runin, ja myös yksi harmittava tappio mahtui matkalle. Classina paladin ja pakka oli kieltämättä melko laadukas. Ainoa heikkous oli Consecrationin puute, mutta jostain syystä sitä pahasti kaipaavaa tilannetta ei tullut eteen. Pakan kohokohtia olivat 2x Muster for Battle ja 2x Truesilver Champion. Pickasin myös 2x Avengen, jota pidän ehkä classin vahvimpana secretinä. Yksi mieleenpainuva peli oli sellainen, jonka sain käännettyä tappioasemasta voittoon vuorolla 8 erittäin vahvan Muster for Battle + Quartermaster -kombon avulla. Oli sattumaa että pystyin säästelemään näitä kortteja samalle vuorolle, yleensä näin ei ole mahdollista tehdä.

Ohessa vielä pakka ja curve:

Täytyypä ottaa jatkossa kinkkisistä vuoroista screenshotteja ja analysoida niitä jälkikäteen, sellaisia tilanteita kyllä ilmaantuu mutta yleensä ei tajua screenshotteja ottaa siinä tiimellyksessä.

Hommassahan alkaa olla eloa. Tervehdys toveri Oemssi. Tänne vaan paiskomaan kinkkisiä tilanteita, niin pohditaan.

Itse en streameja juuri katsele, mutta VODeja senkin edestä. Lähinnä sydäntä lienee Adwctan ja Merpsin coop-runit. Nuo eivät ole ehkä ihan aloittelijoille, sillä eivät aina selitä, miksi tekevät jonkin siirron. Hiukan enemmän pelannut ottaa kyllä hyvää faktaa irti. Nauhotetun materiaalin kanssa on hyvä puoli myös se, että voit harjoitella samalla. Pysäytä kuva vuoron alussa ja tee omat ratkaisusi. Sitten katso, mihin ammattilaiset päätyvät.

Areenan draftaukseen itseni auttoivat alkuun erilaiset rankinglistat sekä MrShinen arenaQuiz -videot. Niistä on ehkä hieman jo aika jättänyt, mutta edelleen niissä käydään hyvin läpi eri classien ominaisuuksia ja draftien erilaisuutta.

Nykyään suurin vaikuttaja draftaukseen lienee (valitettavasti) Heartharena. Voin suositella tuotetta erityisesti aloitteleville areenapelaajille, sillä se ei rankkaa kortteja pelkästään niiden ominaisuuksien perusteella, vaan myös aikasemmin valittujen perusteella. Se myös osaa hahmottaa synergioita, joita pelaaja ei välttämättä aluksi huomaa. Lisäksi ohjelma antaa vinkkiä siihen, miten draftaamaasi deckkiä kannattaa pelata eli onko se aggro- vai kenties controllideckki. Ja viimeisenä silauksena saat korttilistan sekä tuloksen jonnekin talteen.

Täytyy kuitenkin kahdesta asiasta varoitella noiden draftausapureiden kanssa. Sokea pickkaaminen ohjelman avulla nostaa kyllä tuloksia, mutta kehitys pysähtyy nopeasti. Jos et mieti korttien kohdalla, että miksi se sopii sinun pakkaasi, et todennäköisesti osaa sitä pelissäkään hyödyntää sataprosenttisesti. Toiseksi algoritmi on kehitetty yleisesti toimivan kaavan mukaan, mutta se ei osaa huomioida pelaajan tapoja ja pelityyliä. Heartharena tuntuu ainakin päättävän pakan arkkityypin turhankin nopeasti. Itse esimerkiksi saatan pickata card drawta ja korkeamman manan kortteja, vaikka ohjelma huutaa minun tarvitsevan kipeästi kakkosdroppeja. Satun vain mieltämään itseni paremmaksi controllipakoilla ja pitkissä peleissä.

Mutta draftiin palatakseni, kannattaa noita työkalujakin käyttää samoin kuin videoita eli ensin miettiä oma siirto ja sitten vasta katsoa, mitä ohjelma sanoo.

Laitetaan vielä perään pientä koontia hetki sitten pelaamasta paladinareenasta. Eli menossa mirror, jossa meikäläisen pakka sisältää hyvän alkupelin ja vahvan late gamen, mutta suurin ongelma on 3 ja 4 droppien määrässä sekä laadussa. Pakalla tarvii joka tapauksessa pitää pöytä tai ainakin estää vastustajaa sitä kehittämästä, jos mielin voittaa.

Turn 2.

Vastustaja coinaa minibotin, joka yleensä viittaa kädestä löytyvän toinenkin kakkosdroppi. Pelasin itse aseen käteen ja poistin minibotin suojan, mutta jälkikäteen olisin ottanut vähemmän osumaa pelatessani vain duden kentälle. Jos vihulla ei ole asetta, olisin käytännössä päässyt tuhomaan shieldin sillä ja huitonut botin mäkeen aseella sitten kierrosta myöhemmin. Jugglerin pelaaminen tässä olisi vain kortin tuhlausta. Lisäksi pakan koostumuksesta johtuen paras(ainoa) linja nelosturnilla voi olla jopa Juggler+ hero power.

Turn 6

Aiemman valinnan ansiosta healtit ovat tippuneet radikaalisti. Positiivista on kuitenkin se, että näytän vastukselta loppuu kortit selvästi ennen minua ja Paladinilla on suhteellisen huonot card draw -mekaniikat areenalla. Haluaisin siis periaatteessa saada keeperin pois pöydältä jo senkin puolesta, että buffi siihen ja kohti naamaa jättää mut kenties vielä pahempaan spottiin. Muussakin tapauksessa linja Spectral Knight pöytään, dudella shieldi pois ja pit fighterillä naamaan syö meikäläiseltä hirveästi tempoa, kun joudun poistamaan 3/1:stä seuraavalla turnilla ritarillani.

Päädyin siis itse pelissäkin Murloc knightiin ja hero poweriin. Chargeava murlrlrlrlrlrlrlrlrl olisi lottopotti, mutta muutoinkin tuloksena on pöytä, jota uldamanin on hankala hallita. Mahdollinen concerationkaan ei olisi tuhoisa, sillä 2-3 ukkoa jäisi pöytään, eikä vihu voisi pelata enää isoa uhkaa. Tässäkin tapauksessa dude shieldiä päin ja pit fighterillä naamaan, jos murloclotto ei täräytä voittoa.

Turn 8

Imperiumin viimeinen vastaisku. Tässä on todennäköisesti pelin vedenjakajakierros, josta tahtoisin selviytyä voittajana. Suunnitelmana olisi jäkkeen clearata mahdollisimman paljon, mutta erityisesti haluan kadottaa tuon sammakolla pomppivan elikon korttien hautausmaalle. Ongelmana on vain kysymysmerkki keltaisella pohjalla. Kyseessä on suurimmalla todennäköisyydellä avenge, toki noble sacrifice tai redemption on myös mahdollisia. Muut secretit eivät ole niin oleellisia, jos hyökkään ensin ja tyhjään pöytää.

Eli suunnitelma lienee hyökätä loottihorolla ritariin. Jos asetta ei tipu, kolahtaa ritarit vastakkain ja fen creeperillä hoidetaan mahdollinen redemption. Muussa tapauksessa sillä vain poistetaan joku pöydältä(avengesta riippuen) ja pelataan boulderfist + dude. Jos secret ei lauennut, pelaisin mahdollisesti vain ravenholdt assassinin.

Turn 9

Kierrosta myöhemmin huomataan pahan puskevan edelleen päälle ja vielä voimalla. Toinen keeper tekee ogrestamme kesyn nallekarhun ja vastustajakin on saanut solemn vigilin kautta hieman lappua käteen, mutta meikäläisen suunnitelma on edelleen pöydän siistiminen. Tältä pohjalta Blessing ogreen, ja siten keeper pois pöydältä, sekä spectral knight. Vihu joutunee tapattamaan molemmat ukkonsa poistaakseen ogreni.

Tästä eteenpäin peli olikin hidasta hivutusta kohti voittoa.

Oli druidilta niin hyvä aloitus, että en jaksanut olla edes vihainen :laughing: