Heartstone eSportsissa

Eli, mitä mieltä käyttäjät ovat Hearthstonessa eSports-pelinä? Elektronista urheilua vartenhan ei peliä suunniteltu, mutta se upposi siihen samantien. Turnauksia järjestetään ja tapahtumien määrä kasvaa kasvamistaan.

Asioita joita toivoisi tulevan peliin, joilla tätä asemaa eSportsissa vielä parannettaisiin, olisi pelien spectaaminen. Online-turnauksien mahdollinen juonto onnistuisi ja ylipäätään saisi seurattua kavereiden pelejä.

Yksi asia mikä mietityttää HS:n eSportsissa on suurempien tiimien suhtautuminen. Miksi Fnaticilla on yksi Hearthstone pelaaja, kun Cloud 9:lla on viisi? En ole ymmärtänyt tätä vieläkään. Mitä mieltä olette näistä “tiimeistä” kyseisessä pelissä?

HS on esports-scenen ehdottomasti nopeiten kasvava tekijä. Blizzardinkin on pakko ottaa jonkinlaista kantaa asiaan pikkuhiljaa ja se, että spectator-moodi on luvattu, on jo hyvä alku. Valitettavasti kuten sinäkin sanoit, ei peliä alunperin suunniteltu näin suureen katsojasuosioon. Se vaikeuttaa kaikkien muiden paitsi livenä järkättävien turnausten järjestämistä, jos haluaa siis selostaa samalla toimintaa. Ja minähän haluan, kuten moni muukin.

Ja kun kysyit tiimien suhtautumisesta, on tässä sama sääntö kuin monessa muussakin esports-pelissä. Joukkueet heräävät omaa tahtiaan ja rekryävät sitten ehkä pienemmistä organisaatioista tai jopa ns. tuntemattomista pelaajistaan itselleen “aloituskokoonpanon”. Esimerkiksi Fnaticin HS-organisaatio ei tule jäämään yhden pelaajan kokoiseksi, sieltä vain julkistettiin aluksi pelkkä kapteeni, jotta saadaan luotua nostetta. Moni näistä organisaatioista on todella kokenut mediahuomion maksimoinnissa ja siksi tietoa tulee ns. tipoittain.

Ja mitä mieltä olen itse tiimeistä? Ehdottomasti tärkein asia koko kilpascenelle on se, että pelaajat organisoituvat. Oli se sitten kaupallisesti (nämä tiimit) tai epäkaupallisesti (esim. Suomen HS-pelaajat ry, jos joku tällaisen tekisi), on organisoitunut toiminta sitä mikä ylläpitää jatkuvuutta. Jos pelaajalla ei ole mitään mikä sitoo toimintaan, jää harrastus helposti muiden jalkoihin. Yhteisöllisyys sekä mahdollisuus seurata tiettyjä tahoja fanituksen kulttuurin kautta ovat tietysti myös tärkeitä.

Veikkaan että HS tulee ohittamaan hyvinkin nopeasti esim. D3:n Blizzconissa suosion osalta. Ja monta muutakin peliä muualla.

Mitä mieltä itse olet, miten Hearthstone tiimi tulisi rakentaa? Tiimin rakentaminen peliin, joka ei itsestään tiimiä vaadi voi olla hyvinkin hankalaa. Kuinka monta pelaajaa ja miten tämä samassa tiimissä oleminen näkyisi?

Tällä hetkellä tiimitoimintahan on ollut pääasiassa tiimien välisten turnausten pelaamista ja yrittämistä pärjätä online-turnauksissa, pienempien tiimien osalta. Kyseessähän on pääasiassa näkyvyyden tavoittelu ja organisaation “legitimiteetin” vahvistaminen menestyksen kautta.

Tietysti tiimitoimintaan kuuluu pelaajien keskinäinen harjoittelu, managerin rooli otteluiden ja turnausten järjestämisessä ja kannustamisessa yms. Varsinkin HS:ssä toimintaa voisi verrata SC II sceneen, senkin ollessa keskittynyt yksilöpelaamiseen mutta ollen kuitenkin maailmalla isoa bisnestä jonka varjolla organisaatiot hakevat yhteistyökuvioita. Starressakaan ei varsinaisesti tiimiä tarvitse pärjätäkseen, mutta player houset ym. toiminta tukevat harjoittelua ihan eri tavalla kuin kotona itsekseen asioiden pähkäily. Tiimitoiminnalla siis pyritään hiomaan sitä kärkeä vielä terävämmäksi.

Tällä hetkellä suosituin tiimikoko näyttäisi olevan 4 pelaajaa, sillä saadaan kohtalaisen nopeita ja näyttäviä tiimiturnauksia aikaiseksi. Rosterihan voi olla isompikin (esim. 6), mutta tietyt pelaajat kuitenkin sitten profiloituvat kantaviksi voimiksi ja edustavat isommissa turnauksissa näkyvämmin. Varmasti tulemme nyt näkemään Liquidiinkin 2 lisäjäsentä n. kuukauden sisällä, uskoisin.

Eli tiivistettynä: Tiimitoiminta luo vahvan pohjan organisoitumiselle, jotta voidaan harrastaa isomman tason yhteistyökuvioita ja varmistaa näkyyvyyden kautta jatkuvuus toiminnalle. Niin rahallisesti kuin henkisestikin.