-Leeroy Jenkins maksaa 5 manaa
-Starving Buzzard tulee olemaan 5 manan 3/2
Muutokset tulevat voimaan 22. päivä syyskuuta.
Mielestäni Leeroyn nerffaus osui nappiin. Ne, jotka haluavat käyttää sitä reilu-moodissa kuuden damagen finisherinä, eivät kauheasti välitä siitä maksaako kortti neljä vai viisi manaa. Sen sijaan Shadowstep-kikkailu on nyt huomattavasti kalliimpaa (enää ei saa ilman kolikkoa 3x Leeroytä ja tupla-Leeroykin maksaa 8 manaa kuuden sijaan), ja toki muukin OTK-touhu kortin kanssa on ainakin sen yhden manan kalliimpaa. Warlock joutuu ottaa Summoning Portalin käyttöön, jos haluaa vielä Leeroy+Power Overwhelming+Faceless-kombinaatiota käyttää.
Buzzardin muutosta en ymmärrä ihan suoriltaan. Se, että se maksaa viisi manaa on sinänsä ihan jees, koska Unleash-kombo on sen verran vahva, että se saa sen kahdeksan manaa mun puolesta maksaa. Sen sijaan sitä en tajua, miksi toi kroppa jätettiin noi pieneksi. Kun ottaa huomioon, että 3/2 maksaa 2 manaa tai kolme manaa jos on tosi hyvä ability, niin tuntuu että ihan hyvin siitä olisi voinut tehdä vaikka 4/3:n jos olis pitänyt viidessä manassa costin. Tai sitten ehkä jättänyt mana costin neljään manaan.
Muutenkin nuo isot muutokset eivät välttämättä ole järkeviä. Tämähän huomattiin, kun UtH oli muutettu nykyiseen muotoonsa mutta 4 manaa maksavaksi, ja se sitten tiputettiin kahteen. Järki olisi sanonut, että koitetaan ensin kolmea, ja siihenhän se sitten kuitenkin päätyi loppupeleissä. Olisin lähtenyt vähän maltillisemmin muuttamaan Buzzardia. Toisaalta nuo lupasivat, että Worldseja ennen ei tehdä muita muutoksia, joten ehkä Blizzard halusi taata, ettei tuo kombo ole siellä voimissaan ollenkaan.
Joo, Buzzardin muutos, siinä missä se toki vaikuttaa UTH-comboon käsittämättömän fataalisti, myös poistaa lähinnä Naxxin jälkeen esiin nousseen tavan kierrättää Webspinnerit ja muut 1-2 manan beastit vuorolla 7-8. Huntereille oli iisiä nostaa kolmekin korttia vuorolla Buzzardin kanssa ilman UTH:ta (toki tämä tapahtui usein vasta ekan UTH-combon jälkeen, jolloin käsi on muutenkin täynnä). Uusi Buzzard on käytännössä käyttökelvoton nykyisen kaltaisissa huntereissa, joten ehkäpä tulevat Hunter-pakat täytyy rakentaa korkeammalla kurvilla että resut riittävät kasivuoroon asti. Aika selkeästihän tämä kuitenkin alleviivaa, että Hunter on pelaajamassassa (ei välttämättä sillä ihan korkeimmalla turnaustasolla) rasittavan yleinen metagame-määrittelijä ja tarvitsee hoitoa.
Sinänsä mielenkiintoisia aikoja elämme. Miracle ja Hunterinot saavat vielä vähän enemmän buuttia, vaikka nämä sinänsä staplet alkavat jo vähän menettää otettaan uusien innovaatioiden myötä. Sinänsähän tämä vaan sysää pyörää eteenpäin, eli nyt taas ne pakat, jotka eivät olleet pelikelpoisia Huntereiden ja Miraclen takia, saattavat nostaa päätään ja sysätä nämä tuoreet dekit - jotka on tehty asenteella Hunter-matchup kondikseen - taas pois parrasvaloista. Rogue taas tallotaan vielä enempi maan rakoon, sillä Leeroy-nerf dumppaa tämän hetken kaksi pelatuinta roguedekkiä - Leeroy-Miracle ja Coldlight aggro - käytännössä vielä alempaan tieriin kuin mitä ne tällä hetkellä ovat. Hyvänä puolena Rogue on tosin muutenkin vähän uusia idiksiä vailla - potentiaalia löytyy, mutta miksi pelata muuta kuin Miraclea (Toki Malygos löytyy vielä, ja voi olla, että buildi pääsee nyt vihdoin perinteisen miraclen tasolle tämän nerffin myötä).
Mitä tämä sitten auttaa? Shamaanit saavat vahvistusta, Warlockit jatkavat vielä pikkuisen vahvempina (vaikka Leeroyn 20dmg lopetuscombo jääkin pois Handlockista), Secret Maget ja Paladinit rohkaistuvat ehkä taas hetkeksi yrittämään. Ylipäätään pelin kannalta varmasti hyvä balanssimuutos, mutta jättää Hunterin sahaamaan sille jo historiasta tutulle välille - joko se on kaikkialla tai sitten ei missään.
Itsekin allekirjoitan että Leeroyn nerffi oli tarpeen, 36 damagen OTK:t eivät ole kivoja kenellekään.
Buzzardin nerffissä huomaa hyvin sen, että Blizzardin kohtalaisen käsittämätön tyyli jatkuu. Siihenhän siis kuuluu että “Jos muutos ei ole merkittävä, sitä ei kannata tehdä”. En enää muista kuka tämän joskus aikoinaan lanseerasi, mutta ainut peli joka on alkanut päästä siitä jo hiljalleen eroon on SC II. HS:ssä tarkempi hienosäätö olisi minustakin tarpeen, tällaiset villit heilautukset balanssissa tuntuvat turhan dramaattisilta. Toisaalta kun pidetään mielessä että Buzzard-komboilla voi nostaa esim. 6 korttia, niin statsit tietyllä tavalla ymmärtää.
Mutta niin, olisin toivonut hieman loivempaa muutosta, nyt buzzardit tod. näk. vaan vaihtuvat hyeenoihin.
Itse olen nyt jo jonkin aikaa koittanut päästä New Leeroyn jäljille nerffi ei ollut suuri muuta kun otk:n muuten kortti on vielä ihan standardi ja siittä saa valuensa. Tämän jälkeen Leeroytä nähdään vähemmän mutta nythän se on sellainen kun sen pitääkin olla. Yllätä vastustaja käyttämällä tätä kortia. Mirage rogue on jo muuttunut dekiksi ilman leeroytä. + Voi olla että leeroy pystyy vielä mukana vain siksi että shadow step leeroy. odota yksi vuoro ja finish him. onhan nyt roguella sen verran kovia removeja että ei sen suuri ongelma pitäisi olla, mutta onko se liikaa sen aika näyttää.
Buzzard on taas asia erikseen NERFFI oli suuri ja se että voiko kortia enään käyttää on vaikea sanoa. Itse veikkaan hunterin kärsineen tästä niin paljon että ennen seuraavaa buffia hyvää pakkaa ei tulla näkemään JA! Blizzardin tarkoitus ei varmasti ollut poistaa hunteria pelistä(minkä he nyt tekivät) vaan jonkin näköinen muutos tähän tulee for sure
Viimeiset sanat
Oma mielipiteeni on se että
Buzzard maksaisi 4 ja olisi 3/2
ja
Leeroy on hyvä näin.
Minäkin ihmettelin tänään että minkä ihmeen takia buzzardin manacost nostettiin järkkykorkeaksi efektiin ja kehoon nähden.
Leeroy on paljon parempi näin. Nimim. niin useasti Leeroy-Roguelta turpaan saanut. Palatakseni buzzardiin muistelin että eikös unleash the houndsin kanssa käynyt niin että ensiksi laskivat manacostin kahteen neljästä? ja sitten virheen tehtyään tajusivat sentään nostaa sen kolmeen…